パスワードを忘れた? アカウント作成
2022年12月 記事 / 日記 / コメント / タレコミ
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
2022年12月7日のサイエンスタレコミ一覧(全18件)
16342846 submission
EU

欧州委員会、鉄道で代替可能な国内線旅客機定期便の運航を禁ずるフランス国内法がEU法に違反しないと判断

タレコミ by headless
headless 曰く、
欧州委員会は 1 日、鉄道で代替可能な国内線旅客機の定期便運航を禁ずるフランスの国内法が EU 法に違反しないとの判断を示した (欧州委員会の実施決定 2022/2358The Next Web の記事)。

是非が争われていたのは気候変動対策を規定する法律 2021-1104 の 145 条で、フランス領内すべての航空路線で同区間を 2 時間 30 分以内で結ぶ直行便の鉄道路線がある場合、発効から 3 年間限定で旅客機の定期便運航を禁ずるというもの。旅程に大きな影響を与えない限り、よりエネルギー効率が良く電化も進んでいる鉄道へ置き換えようとするものだが、航空会社や空港が異議を申し立てており、欧州委員会が審議していた。

145 条 1 の後段では、前段の禁止条件を具体的に示す国務院の意見を取り入れた法令の発布が必要とされている。法令の最終草案では 1) 交通上重要なハブ空港には 2 空港 (駅) 間を直結する高速鉄道が乗り入れており、その他の空港では同じ都市内に駅があること、2) 乗り換えが不要なこと、3) 毎日十分な回数かつ空港での乗り継ぎに適切な時間帯に列車が運行されていること、4) 日帰りの場合に目的地で 8 時間以上滞在できることが挙げられている。

2 空港間を高速鉄道が直結しているという条件で、パリ・シャルルドゴール空港とボルドー・ナント・レンヌ・リヨンを結ぶ 4 路線、パリ・オルリー空港とボルドー・ナント・リヨンを結ぶ 3 路線、リヨン・サンテグジュペリ空港とマルセイユを結ぶ路線の合計 8 路線が特定された。

しかし、シャルルドゴールからボルドー・ナントを結ぶ 2 路線は鉄道で 2 時間 30 分以上かかる。また、シャルルドゴールとレンヌ・リヨンを結ぶ 2 路線およびサンテグジュペリとマルセイユを結ぶ路線は 2 時間 30 分以内であるものの、ハブ空港であるシャルルドゴールまたはサンテグジュペリで早朝便や深夜便に搭乗するのに適切なスケジュールで列車が運行されていない。

そのため、開始時点ではオルリーとボルドー・ナント・リヨンを結ぶ 3 路線のみ定期便旅客機の運航が禁じられ、今後鉄道の便が改善された場合には禁止路線が追加されることになる。発効から 3 年間という期限に変更はない。
16342851 submission
GUI

24時間表示のアナログ式タイムピッカー、わかりやすく&使いやすくする方法はある?

タレコミ by headless
headless 曰く、
Google のマテリアルデザインチームが 24 時間表示の時計のためのタイムピッカーデザインで直面した困難について解説している (Material Design Blog の記事9to5Google の記事Android Poice の記事)。

2020 年 10 月、最初にリリースしたマテリアルデザインの 24 時間タイムピッカーは 2 重リングになっており、外周で 1 ~ 12 時、内周で 13 ~ 24 時を選択する仕組みだったという。しかし、内周での選択が難しいといった懸念を受けて 1 重リングで 1 ~ 24 時までを選択するデザインに変更。このデザインでは偶数の時間のみ表示され、奇数の時間はスペースで表現されていた。このリングは時間の選択時のみで、分の選択時には表示が切り替わる仕組みだ。

しかし、このデザインは重要なアクセシビリティの問題を解決する一方で、ユーザーが認知しているアナログ時計の文字盤と一致せず、奇数の時間を選択するのにスペースを選択するというのが明確でないなどの問題があった。チームは 50 以上の異なるプロトタイプデザインを作るなど試行錯誤したが、24 時間表示のアナログ時計がユーザーの混乱を招くことに変わりなかったようだ。

最終的に 24 時間のタイムピッカーはデジタル方式が確実という結論に達し、オプションで 2 重リングのアナログ方式タイムピッカーも選択できるようにする計画とのことだ。スラドの皆さんはわかりやすく、かつ使いやすい24時間のアナログ方式タイムピッカーのアイディアがあるだろうか。
16343022 submission
バグ

車体識別番号さえわかれば自動車のリモート操作が可能になる脆弱性

タレコミ by headless
headless 曰く、
Sirius XM の自動車リモート管理システムで、車体識別番号 (VIN) だけわかればさまざまなリモート操作が可能になる脆弱性が発見されていたそうだ (HackRead の記事Sam Curry 氏のツイート)。

発見者の Sam Curry 氏は異なるメーカーの自動車に影響する複数の脆弱性を調査しているうち、いずれも Sirius XM が供給するシステムであることを確認。Sirius XM のリモート管理システムは数多くの自動車メーカーが採用しているが、影響が確認されたのはホンダ (アキュラ含む) と日産 (インフィニティ含む) の製品のみ。これらの車両では HTTP リクエストの「customerId」パラメーターで実際の顧客 ID の代わりに VIN を使用できること、これにより顧客の名前や電話番号、住所などの取得やリモート操作コマンドの実行が可能であることが判明したという。

ドアのロック解除やエンジンの始動が可能なキーレスシステムの脆弱性複数の車種たびたび発見されているが、今回の脆弱性では加えて現在地の確認やクラクションを鳴らす、ライトを点滅させるといった操作も可能だったそうだ。Curry 氏は Sirius XM へ事前に問題を報告しており、既に修正されているとのことだ。
16343411 submission
spam

eigo

タレコミ by hitorifutari
hitorifutari 曰く、
https://eigo-bunpou.com/で英語教師として勤務しています。高校英語教育の現状を発信します。教員の超過勤務、ブラック部活、ICT、小学校英語、発達障害も関心があります。

情報元へのリンク
16343777 submission
スポーツ

IOCが2030年冬季五輪開催地の決定を当面先送り、気候変動への対策を優先

タレコミ by Anonymous Coward
あるAnonymous Coward 曰く、
https://mainichi.jp/articles/20221207/k00/00m/050/018000c
https://www.sankei.com/article/20221207-HBWTLMTUDJKVNAEKBCRC4FAZIY/

延期理由としては、温暖化による気候変動で信頼できる開催地が減少する可能性から、条件の見直しなどを行っているとしている。
ただし、以前より東京五輪・パラリンピックを巡る汚職事件の影響での遅延が懸念されていたことから、気候変動は口実という見方もされているようだ。

情報元へのリンク
16343835 submission
アメリカ合衆国

米政府、ウクライナ供与のHIMARSは長距離攻撃に使用できないよう改造していた

タレコミ by Anonymous Coward
あるAnonymous Coward 曰く、
https://jp.wsj.com/articles/u-s-altered-himars-rocket-launchers-to-keep-ukraine-from-firing-missiles-into-russia-11670266576
https://mainichi.jp/articles/20221207/k00/00m/030/038000c
https://grandfleet.info/us-related/us-removes-atacms-operational-capability-from-himars-and-offers-it-to-ukraine/

米政府からウクライナに供与されて大戦果を挙げたと言われるHIMARSだが、弾薬として射程80kmの衛星誘導ロケット (GMLRS) と射程300kmのATACMSのうち、米政府はこれまでGMLRSのみを供与していた。
ウクライナ側は再三ATACMS供与を要請しており、時には秘密裏に供与されているのではとの噂もあったが、WSJによれば実際にはATACMS供与どころか、米政府は初めからHIMARS本体からATACMS運用能力を取り除いた上で供与しているとの話が報じられている。

12月6日には、ウクライナによるロシア本土への無人機での攻撃に対して、ブリンケン米国務長官が「米国はウクライナがロシア国内を攻撃することを促さないし、その能力も与えていない」と発言するなど、米政府としてはウクライナを支援しつつも、戦争がウクライナ領外に拡大する事態については及び腰な姿勢が伺える。

情報元へのリンク
16344066 submission

デスクトップ版 Vivaldi 5.6、ブラウザ初の独自 Mastodon インスタンスを組み込み

タレコミ by Anonymous Coward
あるAnonymous Coward 曰く、
12月7日に公開されたウェブブラウザVivaldiの最新版 5.6 では、Mastodon ベースの独自ソーシャルメディア「Vivaldi Social」をブラウザのサイドバーに組み込んだ。これは、ブラウザとしては初の取組とのこと。

情報元へのリンク
16344261 submission

How International sea freight service Work

タレコミ by amanda
amanda 曰く、
The rise of easier overseas shipping has provided a huge boost to exporters and importers around the world. Much of this growth has been driven by sea freight – nearly 90% of global trade today is driven by sea and sea. Today's ocean freight offers a safe and cost-effective way to move a wide variety of goods. This results in nearly 200 million containers being transported by sea every year.

What does sea freight service mean?

Simply put, sea freight service are a means of transporting goods by sea. Under this practice, large quantities of goods are packed in containers and shipped overseas by sea. It is one of the most commonly used shipping methods for importers and exporters worldwide.

Why choose sea freight service?

sea freight service provide some important benefits in international trade:
One of the main benefits of this approach is its ability to handle bulky cargo or bulky or heavy cargo such as vehicles, furniture, equipment, etc. Different size containers (20ft, 40ft, etc.) are available depending on the product and size of the shipment.
Sea freight services offer more cost-effective prices compared to other modes of transportation such as air freight services.
Ocean shipping is not only conducive to the transport of heavy cargo but also smaller cargo as multiple such smaller cargo can be combined to fill a single container. This also provides an important cost advantage for these goods.
With the improvement of maritime safety, the accident rate of marine transportation has dropped significantly over the years. Vessels used in sea freight are also increasingly designed to handle hazardous or hazardous materials, unlike air freight, which has restrictions on the movement of such cargo.
Finally, shipping by sea is also greener – the CO2 emissions, or “carbon footprint” of the method, are much lower than other modes of transport.

How does the sea freight service work?

The process of sea freight service is usually as follows:
Step 1 — An agreement is reached between a buyer and a seller, presumably from two different countries. They decide to conduct trade transactions based on an agreed Incoterm, which determines how title and risk are transferred, and most importantly, who is responsible for the shipping process and shipping costs. For example, in an Ex Works (EXW) transaction, the buyer or importer pays the full cost of transportation directly from the supplier's factory or warehouse.
Step 2 — Mark and pack the goods according to shipping standards.
Step 3 — The next step is to book a sea freight service, for which sea freight forwarding is required as it is impossible for the exporter to perform this step by himself. The freight forwarder is responsible for booking the container for you (full container or less than container) according to the method that is most suitable for your shipment.
Step 4 — The goods have to be shipped from the supplier's factory to the port in the supplier's country (this can also be done with the help of a freight forwarder).
Step 5 — Purchasing marine insurance is also an important step (before the shipment process begins).
Step 6 — The goods are loaded into FCL or LCL containers according to the volume and requirements of the trade transaction (determined by both parties to the transaction or the freight forwarder), and then shipped.
Step 7 — After the goods are loaded on the ship, the ocean carrier issues the bill of lading. It acts as a contract between the shipper and the carrier, as an important document throughout the process, containing all the important details of the transaction, and also as the title to the goods.
Step 8 — Once the goods are loaded onto the ship, the goods go through customs at the port of origin.
Step 9 — Then the goods are processed for shipping.
Step 10 — Once the goods arrive at the port of destination, import clearance must be completed and duties (if applicable) associated with the imported goods must be paid.
Step 11 — Finally, transportation of the goods from the port to the buyer's location must be arranged (this can also be done with the help of a freight forwarder).

情報元へのリンク
16344315 submission

How International sea freight service Work(renew)

タレコミ by amanda
amanda 曰く、
The rise of easier overseas shipping has provided a huge boost to exporters and importers around the world. Much of this growth has been driven by sea freight – nearly 90% of global trade today is driven by sea and sea. Today's ocean freight offers a safe and cost-effective way to move a wide variety of goods. This results in nearly 200 million containers being transported by sea every year.

What does sea freight service mean?

Simply put, sea freight service are a means of transporting goods by sea. Under this practice, large quantities of goods are packed in containers and shipped overseas by sea. It is one of the most commonly used shipping methods for importers and exporters worldwide.

Why choose sea freight service?

sea freight service provide some important benefits in international trade:
One of the main benefits of this approach is its ability to handle bulky cargo or bulky or heavy cargo such as vehicles, furniture, equipment, etc. Different size containers (20ft, 40ft, etc.) are available depending on the product and size of the shipment.
Sea freight services offer more cost-effective prices compared to other modes of transportation such as air freight services.
Ocean shipping is not only conducive to the transport of heavy cargo but also smaller cargo as multiple such smaller cargo can be combined to fill a single container. This also provides an important cost advantage for these goods.
With the improvement of maritime safety, the accident rate of marine transportation has dropped significantly over the years. Vessels used in sea freight are also increasingly designed to handle hazardous or hazardous materials, unlike air freight, which has restrictions on the movement of such cargo.
Finally, shipping by sea is also greener – the CO2 emissions, or “carbon footprint” of the method, are much lower than other modes of transport.

How does the sea freight service work?

The process of sea freight service is usually as follows:
Step 1 — An agreement is reached between a buyer and a seller, presumably from two different countries. They decide to conduct trade transactions based on an agreed Incoterm, which determines how title and risk are transferred, and most importantly, who is responsible for the shipping process and shipping costs. For example, in an Ex Works (EXW) transaction, the buyer or importer pays the full cost of transportation directly from the supplier's factory or warehouse.
Step 2 — Mark and pack the goods according to shipping standards.
Step 3 — The next step is to book a sea freight service, for which sea freight forwarding is required as it is impossible for the exporter to perform this step by himself. The freight forwarder is responsible for booking the container for you (full container or less than container) according to the method that is most suitable for your shipment.
Step 4 — The goods have to be shipped from the supplier's factory to the port in the supplier's country (this can also be done with the help of a freight forwarder).
Step 5 — Purchasing marine insurance is also an important step (before the shipment process begins).
Step 6 — The goods are loaded into FCL or LCL containers according to the volume and requirements of the trade transaction (determined by both parties to the transaction or the freight forwarder), and then shipped.
Step 7 — After the goods are loaded on the ship, the ocean carrier issues the bill of lading. It acts as a contract between the shipper and the carrier, as an important document throughout the process, containing all the important details of the transaction, and also as the title to the goods.
Step 8 — Once the goods are loaded onto the ship, the goods go through customs at the port of origin.
Step 9 — Then the goods are processed for shipping.
Step 10 — Once the goods arrive at the port of destination, import clearance must be completed and duties (if applicable) associated with the imported goods must be paid.
Step 11 — Finally, transportation of the goods from the port to the buyer's location must be arranged (this can also be done with the help of a freight forwarder).

情報元へのリンク
16344434 submission
ニュース

中国政府、ゼロコロナ政策を緩和へ

タレコミ by nagazou
nagazou 曰く、
中国政府は7日、これまで同国内でおこなってきた「ゼロコロナ」対策による規制を緩和すると発表した。同国の国家衛生健康委員会(NHC)によると、これまでは無症状の感染者や自宅隔離が可能な軽症者でも、集中隔離施設に入れられてきたが、今後は自宅での隔離を認めるそうだ(日経新聞BBC)。

団地や地域全体を「高リスク地域」とすることを禁止するほか、強制的な大規模検査も減らされるという。省間の移動時もこれまで求められてきた48時間以内の陰性証明が不要になるとしている。感染拡大リスクが高くなければ、人の移動制限、工場や企業の操業停止といった過剰対応を禁止するとしている。国内外の企業はロックダウン措置により操業停止させられる事例が相次いでいたが、この状況が改善する可能性が出ている。
16344484 submission
インターネット

デジタル庁、デザイナーや行政人材向けの「ウェブアクセシビリティ導入ガイドブック」を公開

タレコミ by nagazou
nagazou 曰く、
デジタル庁は5日、「Webアクセシビリティー」の解説資料「ウェブアクセシビリティ導入ガイドブック」を公開した。技術者ではないデザイナーや行政人材など初心者を対象にした資料で、Webサイトへのアクセスしやすさの改善に取り組むにあたり必要な知識を、ゼロから解説する内容なのだそうだ(ウェブアクセシビリティ導入ガイドブックITmedia)。

Webアクセシビリティーの品質規格「JIS X 8341-3:2016」の制定以降に出てきた新しめの対応事例などを掲載したそう。具体的にはスマートフォン向け表示への対応例などを紹介しているそうだ。専門用語をなるべく減らし、図解を多めに盛り込んだとのこと。
16344495 submission
spam

What Is The Current Size Of The Global Woodworking

タレコミ by prasaddhumal
prasaddhumal 曰く、
From 2022 to 2029, the market for woodworking circular saw blades is expected to generate US$ 50.4 million in revenue, representing a 4.4% compound annual growth rate. By 2029, it is anticipated that shipments of circular saw blades for woodworking will generate a net worth of US$68.3 million.

At present, sales of woodworking circular saw blades comprise 8% of the world market for woodworking tools. Circular saw demand has increased over the past few years as a result of their enhanced precision capabilities and affordable price.

The widespread popularity of DIY projects in the modern digital era has increased demand for woodworking circular saws, which in turn has increased demand for woodworking circular saw blades.

Request Sample:https://www.futuremarketinsights.com/reports/sample/rep-gb-11045

Key Takeaways from Woodworking Circular Saw Blades Market Study

Sales through numerous online platforms is gaining prominence, as these online sites enable customers to choose products according to their requirements. Many retailers and distributors are focusing on offering their products through online platforms to gain a significant share in the market.
Increased use of furniture in commercial and residential sectors and the use of wood as a thermal and electrical insulator in industrial and manufacturing sectors are expected to bolster the sales of woodworking circular saw blades, with timber and wood processing industries performing substantially well.
Spurring demand for woodworking operations for the manufacturing of household furniture and use of wood in the designing of basic utilities in commercial constructions are anticipated to bolster the demand for woodworking circular saw blades. With increment in the use of circular saw blades for application in small-scale operations, 100 – 200 mm diameter blades are projected to experience hefty growth in the market.
“Rising demand for woodworking circular saw blades for plumbing & carpentry, owing to their inherent reliability, such as accuracy, ease of use, and precision, creates a positive environment for the growth of the woodworking circular saw blades market.”

Woodworking Circular Saw Blades Market: Competition Overview

The global woodworking circular saw blades market is perfectly competitive, with the presence of a significant number of organized and unorganized players actively operating in the global market. Freud Tools, Robert Bosch GmbH, Stanley Black and Decker, and Homag Group are identified as prominent players in the global woodworking circular saw blades market. Key players are focusing on manufacturing diverse blades for efficient performance in different operations.

Asia Pacific Offering Lucrative Opportunities for Market Growth

The demand for woodworking circular saw blades is expected to gain significant traction in the coming years, owing to flourishing residential and commercial construction activities in developing countries of the Asia Pacific region. Rising demand from the furniture industry is expected to drive the sales of saw blades during the forecast period. High use of wooden furniture and timber for construction in countries such as India, China, and South Korea is expected to propel the growth of the woodworking circular saw blades market.

Request Customization, Visit:https://www.futuremarketinsights.com/customization-available/rep-gb-11045

More Valuable Insights on Woodworking Circular Saw Blades Market

The research report provides thorough assessment and future forecasts of the woodworking circular saw blades market on the basis of five primary segments listed as follows: mode of operation, blade type, diameter type, distribution channel, and end-use industry. The report provides comprehensive information about global market sizing, key market manufacturers, and regional perspective for market. The report also provides important dynamics of the woodworking circular saw blades market. The scope of the research includes woodworking circular saw blades with carbide tips or complete carbide blades utilized in the woodworking industry.

情報元へのリンク
16344561 submission
EU

イタリアの人口が5900万人を下回る。高齢化が急速に進む

タレコミ by nagazou
nagazou 曰く、
イタリア国家統計局(ISTAT)は5日、イタリアの人口が5900万人を下回ったと発表した。速報値によると今年1月1日時点の人口は5898万3000人に減少。ほかのEU諸国よりはるかに急速に高齢化しているとしている。同局は人口は2021年時点の5920万人から50年には5420万人、70年には4770万人となり、約20%減少する予想を出している(ロイター)。
16344575 submission
ニュース

山崎製パンの薄皮シリーズ、来年から5個から4個に減少へ

タレコミ by nagazou
nagazou 曰く、
山崎製パンは「薄皮シリーズ」(全7品)の内容量を変更すると発表した。薄皮シリーズはこれまで5個入りだったが、2023年1月1日出荷分から内容量は4個に変更される。合わせて「ランチパック」3品(ピーナッツ、たまご、ツナマヨネーズ)も価格改定され、ピーナッツ、たまご、ツナマヨネーズの3品の出荷価格改定率は平均4.7%になるという。内容量変更や価格改定は小麦粉などの原材料価格の高騰に対処するためだという。同社は今年1月と7月にも食パンと一部菓子パンの値上げを実施しているが、原材料価格の高騰やエネルギーコストの上昇が続いていることから値上げに踏み切ったとしている(ITmedia)。

余談だがmiyaokaさんのツイートによると、薄皮ミニパンは1891年には10個だったという。このまま内容量を変更する方針で進めば2111年には絶滅するらしい(miyaokaさんのツイート)。
typodupeerror

ナニゲにアレゲなのは、ナニゲなアレゲ -- アレゲ研究家

読み込み中...